Let overdækning af Motorring 4 i Høje Taastrup kan fjerne støj fra 375 boliger
Det primære formål med overdækning af motorvejen i dette område i Høje Taastrup er at fjerne støj fra boligerne i den østlige del af Taastrup og de rekreative områder omkring motorvejen og samtidig skabe mulighed for etablering af grøn energi.
På en kort strækning ved Roskildevej/afkørsel 4 er der i dag eksisterende støjskærme i 4 meters højde, mens der på resten af strækningen er en støjvold i 4-6 meters højde. Volden og skærmen har i dag en vis effekt på trafikstøj fra motorvejen, men støjniveauet fra motorvejen medfører trods vold og skærm fortsat, at op mod 700 boliger i 500-600 meters afstand vest for motorvejen har et støjniveau over grænseværdien på 58 dB.
Resultaterne af vores undersøgelser viser, at overdækning på M O4, kan bringe omkring 375 boliger vest for strækningen under grænseværdien på 58 dB.
Grøn energi fra solceller
Motorvejsoverdækning skal på hele strækningen dækkes af solceller. Fordi motorvejen er nord-sydgående etableres overdækningen med en 10 graders hældning med solceller på begge sider. Det giver i alt ca. 20 ha solceller, som kan dække elforbruget for ca. 7500 husstande (4.000 kWh pr. husstand).
Konstruktion
Konstruktionen bygger på samme koncept som tidligere – altså en rumgitterkonstruktion af stål, beklædt med trapezplader som bæres af langsgående sekundære bjælker. Idet vejen primært forløber i nord-syd retning, udføres tagkonstruktionen med kip på midten som dermed giver det størst mulige areal til solceller på en 10 grader taghældning. Ved forgreninger udvides bredden af overdækningen op til en vis bredde (ca. 50 m), hvorefter der indføres en midtersøjle indtil vejene bliver adskilt så meget, at der laves to separate overdækninger.