Multifunktionel overdækning skaber grøn energi og nye byggegrunde
I forbindelse med udbygning af Amagermotorvejen ønsker Hvidovre Kommune at undersøge muligheden for at overdække motorvejen på en strækning fra motorvejskryds Avedøre i vest, henover Kalvebod broen og til Imia Allé på Amager i øst. Dette tiltag vil fjerne støjen fra motorvejen og derved reducere støjpåvirkningen for en lang række støjplagede borgere i Hvidovre Kommune. Samtidigt skabes der plads til værdiskabende udnyttelse af de overdækkede arealer - eksempelvis ved etablering af et solenergianlæg, der kan generere grøn energi tæt på lokalsamfundet. Desuden kan indtægterne fra overdækningen finansiere eller medfinansiere anlægsomkostningerne og driften.
Der er udviklet to slags overdækninger; en let overdækning til etablering af solceller og en tung overdækning til etablering af rekreative arealer og boliger.
Kan fjerne støj fra 4500 adresser
De gennemførte støjberegninger viser et særligt potentiale for fuld overdækning af motorveje. Resultaterne viser at en overdækning af motorvejen kan bringe omkring 4.500 adresser under grænseværdien på 58 dB. Den fulde overdækning er særdeles effektiv for adresser også i større afstande fra motorvejen, hvor almindelige støjskærme har begrænset effekt (almindelige støjskærme i 5-6 m højde har primært effekt på bygninger i tæt nærhed til Motorvejene).
Lette overdækninger med solceller
Udover at fjerne støjen, kan overdækningen anvendes til etablering af grøn energi i form af solenergianlæg. Et sådan anlæg kan medfinansiere etablerings- og driftsomkostningerne og skabe lokal grøn energi.
Energien fra solcellerne vil med fordel kunne anvendes til industrien på Avedøreholme, da energiproduktionen er størst i løbet dagtimerne, netop hvor behovet i industrien er størst. Solcellerne udgør et areal på 360.000 m2, som kan producere strøm til omkring 50.000 borgere, hvilket svare til Hvidovres befolkning.
Nyt bymiljø ovenpå motorvej
En motorvejsoverdækning kan bruges til at etablere rekreative områder og/eller bebyggelse. Bygninger kan med fordel etableres henover motorvejene og således undlade at indtage grønne arealer og samtidig fjerne trafikstøj.
Traditionelt udføres ”tunge” motorvejsoverdækninger som tunneler, hvor motorvejen helt eller delvist nedgraves og bebyggelsen fastholdes i terræn. I dette skitseprojekt forbliver motorvejen i sit plan, og bebyggelsen placeres ovenpå en forlænget brokonstruktion. Det nye bymiljø består ny af et grønt friareal blandet med let etagebyggeri, udført i præfabrikerede og miljøvenlige trækonstruktioner. På denne måde mindskes belastningen på overbygningen og fundamenterne og der skabes en ny og bæredygtig bydel ovenpå motorvejen, med direkte adgang de omkringliggende støjfrie grønne arealer.